Thursday 4 October 2012

Fakta yang kita perlu ketahui..!!!

Kadar jangkitan organ kemaluan wanita adalah 83%. 62% daripada kes-kes tersebut adalah disebabkan oleh penggunaan tuala wanita yang berkualiti rendah.

“Kebersihan haid amat penting untuk kesihatan wanita


Proses pembuatan tuala wanita biasa


Tuala wanita biasa yang berada di pasaran adalah berasaskan kertas yang melalui pelbagai proses pelunturan sehingga ianya menjadi selembut kapas. Lagi murah tuala wanita yang digunakan, maka kualiti kertas yang digunakan semakin rendah. Maka, sebenarnya apa yang kaum wanita masa kini gunakan ketika datang haid ialah SAMPAH BERACUN. Tidak hairanlah pada masa kini timbul pelbagai masalah kronik sakit puan yang tidak terdapat pada masa nenek moyang kita dulu yang menggunakan kain (kapas) ketika datang haid.




 Kertas pakai buang dan sampah yang disimpan sebelum proses pelunturan




Proses pelunturan menggunakan bahan kimia yang banyak untuk menjadikan kertas atau bahan buangan menjadi putih dan selembut kapas






 Tuala wanita biasa yang terdapat di pasaran daripada sampah, mengandungi bahan kimia yang berbahaya terutamanya Dioxin atau nama saintifiknya(2378 Tetachloro Dibenzo p Dioxin).
 

Tuala wanita diperbuat daripada serbuk pulpa kayu yang dilembutkan dan diputihkan melalui proses pelunturan dengan bahan peluntur berklorin yang menghasilkan bahan kimia iaitu dioksin.


  Fakta

1.Tuala wanita yang dijual di pasaran adalah dibuat daripada pulpa kayu yang mengandungi bahan kimia
   yang memudaratkan badan manusia.

2. Dioksin adalah bahan kimia berbahaya yang dihasilkan oleh pulpa kayu semasa proses pelunturan dan
    pensterilan.

3. Bakteria yang dijumpai pada kebanyakan tuala wanita adalah 10 kali ganda lebih dari piawaian kesihatan
    antarabangsa (Persatuan Pengguna Pulau Pinang, Julai 2002, Malaysia).

4. Penyelidikan pertama: Satu-satunya bahan yang selamat untuk tuala wanita adalah kapas asli
    Perpustakaan Persatuan Perubatan Nasional, USA, 1994)

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mendapati bahawa dioksin yang dilepaskan dari pulpa kayu boleh menjejaskan kesihatan wanita dengan teruk dan boleh mengakibatkan keadaan-keadaan berikut: serviks menghakis, endometriosis, kemandulan, fungsi imun rendah, radang pelvis, fungsi-fungsi organ dalaman menurun, kanser ovari dan kanser payudara. Ia adalah sejenis bahan kimia yang digunakan di dalam racun perosak dan anti-septik.






No comments:

Post a Comment